Wij vergelijken vandaag
35 GSM-abonnementen in België.

Laatste update 19/01/2018

Vragenronde Vind hier de antwoorden op de meest gestelde vragen

  • Hoe de weg vinden in het brede aanbod van mobiele abonnementen?

    Wilt u surfen of niet? Als u kiest voor een abonnement met surfvolume, gaat dat ten koste van uw belminuten. Denk dus goed na vooraleer uw GSM-abonnement te bestellen. Als u wil surfen, overschat dan uw behoeften niet: het zou stom zijn te kiezen voor teveel Gb/Mb surfen die u tevergeefs betaalt.

    Weet dat de meeste operatoren u toelaten gratis uw abonnementsformule te wijzigen. Ofwel direct online via uw internetconnectie, ofwel per telefoon. Aarzel niet om ze aan te passen in functie van uw reële behoeften, nadat u een eerste overzicht van uw kosten kreeg van uw operator.

  • Een abonnement online bestellen: is dat betrouwbaar?

    Als u enkel een bestelling plaatst voor een GSM of smartphone abonnement, dus zonder toestel, vraagt de operator niet om uw abonnement onmiddellijk te betalen. In realiteit ontvangt hij uw aanvraag en bezorgt hij u in de meeste gevallen gratis uw SIM-kaart via Bpost. De betaling gebeurt later via een factuur die u op de gebruikelijke manier betaalt.

    Een kredietkaart is dus niet noodzakelijk om online te bestellen.

  • Is het waar dat ik een korting tot 75€ kan bekomen als ik mijn GSM of smartphone abonnement online bestel?

    Absoluut. In de meeste gevallen geven de operatoren u een korting, die ofwel beperkt is in de tijd, ofwel geldig is voor de hele duurtijd van uw abonnement. Deze korting gaat momenteel van 20 EUR tot 75 EUR per jaar.

    We geven in de fiche van elk GSM-abonnement het bedrag aan van de overeenstemmende korting "Web", "Promo web" of "Excl. web".

    Het is dus zeker de moeite waard uw bestelling online te plaatsen en enkele dagen geduld te oefenen op de levering van uw SIM-kaart door Bpost.

  • Kan ik echt mijn GSM of smartphone abonnement zonder kosten opzeggen?

    Dat klopt, behoudens enkele uitzonderingen. De nieuwe zogenaamde “Telecom-wet” trad in België in werking op 1 oktober 2012. Dankzij deze wet kan u voortaan uw GSM-contract opzeggen opzeggen zonder kosten of schadevergoeding na de eerste 6 maanden van uw abonnement of de verlenging ervan. Dit is ook geldig voor alle contracten die voor 1 oktober 2012 werden getekend. Uw nieuwe operator regelt de opzegging van uw contract bij uw oude operator. De weg ligt dus open.

    Er is wel een uitzondering als u een smartphone of GSM kreeg die gekoppeld is aan uw GSM-abonnement. Als u in dat geval nog niet aan het einde van uw contract was, moet u het niet-betaalde bedrag van het toestel, dat u terugvindt in de aflossingstabel van de operator, alsnog terugbetalen.

  • Kan ik mijn huidig nummer behouden als ik van mobiele operator verander?

    Ja. Deze dienst is wettelijk bepaald en gratis. Als u van de ene naar de andere operator overschakelt, wordt uw oproepnummer gedesactiveerd bij de eerste en meteen geactiveerd bij de tweede. Als de vertraging 1 dag overschrijdt, hebt u recht op een schadevergoeding.

    De overdracht gebeurt binnen 1 werkdag na het bericht van de aanvraag tot overdracht. In afwachting kan u blijven bellen via het netwerk van uw oude operator: laat daarvoor gewoon uw oude SIM-kaart in uw GSM of smartphone steken.

    Als de overdracht voltooid is, kan u niet meer bellen en verschijnt er geen enkel netwerk meer op uw scherm. Plaats dan uw nieuwe SIM-kaart in het toestel en voer de PIN-code in.

  • Ik heb een klacht over mijn operator: tot wie moet ik me wenden?

    Als u een klacht wil indienen met betrekking tot uw GSM-operator, contacteer dan eerst de klantendienst om uw ongenoegen kenbaar te maken en tracht een oplossing te vinden in samenspraak met hen (verandering van abonnement, compensatie, ….). Bevestig alles schriftelijk per email of via een aangetekende brief.

    Als er geen akkoord mogelijk is, kan u zich gratis richten tot de Ombudsman voor de Telecommunicatie om hem het probleem uit te leggen. Het is steeds aangewezen hem een copie van de klacht over te maken die u aan uw operator heeft gericht, evenals het geheel van antwoorden die daarop volgden.

    Elke klant die ontevreden is over zijn telecomoperator kan een gratis tussenkomst vragen van de Ombudsdienst. De Ombudsman is bevoegd voor de gehele telecomsector.

    Coördinaten van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie:

    De heer Luc Tuerlinckx, Ombudsman
    Koning Albert II-laan 8 bus 3.
    Tel: 02/223.06.06
    Fax: 02/219.77.88
    E-mail: klachten@ombudsmantelecom.be
    Website: www.mediateurtelecom.be

Publiciteit

Hoe? Bestel online om te profiteren van 16 tot 90€ korting

  • 1 Online de verschillende operatoren en hun formules vergelijken
    Vergelijken de beste deals online en nu niets te betalen.
  • 2 Bpost levering van uw toekomstige SIM-kaart
    Bpost boek dat u thuis uw SIM-kaart binnen 48 uur in het algemeen.
  • 3 Nieuwe SIM-kaart voor mijn gsm / smartphone
    Activeer de nieuwe SIM-kaart online of via de telefoon.
  • 4 Nieuwe gsm-operator is geactiveerd! Nu u kunt bellen, sms en surfen!
    Plaats de nieuwe SIM-kaart zodra de oude is uitgeschakeld.
Hoe verloopt dat?